Alexandre B A Villares


Ensino de programação em um contexto de exploração gráfica com Processing modo Python

Alexandre B. A. Villares; Daniel de Carvalho Moreira; Monica Rizzolli Gomes.



Abstract

The teaching of programming in the design and architectural schools has increased swiftly in the last decade. Processing is popular among designers, visual artists and in educational settings, it is a Java based coding tool. Python is a programming language that has grown in use at introductory coding courses and is embedded as the scripting language of many computer graphics professional software packages. Reviewing the experience of teaching Processing, and specifically using the new Processing Python Mode, show some relevant research and documentation possibilities to be explored.

Keywords: Processing, Python, education, programming, creative-coding.

Resumo

O ensino de programação nos cursos de design e arquitetura tem avançado rapidamente na última década. Processing é uma ferramenta de programação popular entre designers, artistas visuais e em ambientes educacionais, e é baseada na linguagem Java . Por sua vez, Python é uma linguagem de programação que tem ganhado espaço nos cursos introdutórios de programação e como linguagem script embutida em diversos softwares profissionais de computação gráfica. A revisão de experiências no ensino com Processing , e especificamente com o novo Processing Python Mode, indicam possibilidades relevantes de pesquisa e documentação a serem desenvolvidas.

Palavras-chave: Processing, Python, ensino, programação, programação-criativa



VILLARES, Alexandre B A; MOREIRA, Daniel de Carvalho; GOMES, Monica Rizzolli. ENSINO DE PROGRAMAÇÃO EM UM CONTEXTO DE EXPLORAÇÃO GRÁFICA COM PROCESSING MODO PYTHON.. In: Anais GRAPHICA 2017 - XII International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design. Anais…Araçatuba(SP) UNIP, 2017.